Přeskočit na obsah
Info TV Brno

Vaše regionální jihomoravská televize

V Brně dokončují opravy historické tramvaje. Jezdit bude v Praze

Zpravodajství

BRNO – Z jihomoravské metropole Brna přesun do hlavního města naší republiky, tedy Prahy. Přesně takový bude další osud tramvaje K2. Její kompletní renovaci v těchto dnech dokončují pracovníci brněnského dopravního podniku. Tramvaji se tak po dlouhých čtrnácti měsících vrací původní podoba z roku 1977 a taky dostala nové evidenční číslo 7000. Do Prahy se už kompletně opravená tramvaj vydá v prosinci. „Aktuálně již finišujeme s interiérem vozu a na zkušebně ověřujeme, zda všechna zařízení správně fungují. Ladí se poslední detaily, například seřízení světel či stěračů. Plánujeme, že v polovině listopadu vyjede vůz do ulic Brna, abychom ho mohli vyzkoušet i na kolejích,“ informoval generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Tím však práce zaměstnanců brněnského dopravního podniku na opravě pražského vozu zdaleka nekončí. Následovat bude právě převoz do hlavního města, kde si tramvaj převezme DPP a následně absolvuje další zkušební jízdy a technickobezpečnostní zkoušku.

Tramvaj tak v pražském dopravním podniku rozšíří sbírku K2 retro vozidel. Navíc její uvedení do provozu s cestujícími bude v Praze premiérou. „Dvoučlánkové tramvaje K2 jezdily v Praze jen v rámci výrobních zkoušek v letech 1965–1966, a to v režimu bez cestujících. Nikdy jsme je neměli ve vozovém parku DPP. Dokoupili jsme ji kvůli kompletaci sbírky nejvýznamnějších zástupců tramvají Tatra, pod jejichž unikátním designem je podepsán výtvarník František Kardaus,“ přiblížil Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP–Povrch a dodal: „Po absolvování zkušebních jízd a instalaci odbavovacího a informačního systému bude naše první K2 připravena k nasazení do provozu. Bude jezdit jak na nostalgické lince 23, tak i na historické 42, s prvním vypravením počítáme v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku.“

Od října 2021 zvládli zaměstnanci brněnského dopravního podniku celý vůz kompletně zrekonstruovat. „Na voze nikdy neproběhla žádná větší oprava. Nemilé překvapení na nás čekalo, když jsme celý vůz odstrojili. Karoserie totiž byla hodně zdeformovaná a museli jsme vyměnit velkou část nosných prvků,“ zhodnotil Havránek. Proměnou k nepoznání prošel i interiér vozu a kabina řidiče, která sice odpovídá původnímu provedení, řidiči zde však najdou i moderní prvky, které jsou citlivě skryty tak, aby nenarušovaly původní vzhled vozu. Historie tramvaje sahá do roku 1977, kdy byla vyrobena v závodě ČKD Tatra Praha. Odtud putoval vůz rovnou do Bratislavy jako zácvikové vozidlo pro řidiče. Tam sloužil až do roku 2009. Zajímavostí je, že do provozu s cestujícími nebyl nikdy zařazen. V loňském roce tramvaj tamní dopravce nabídl k prodeji. Zájem o koupi projevil DPP, který současně vypsal veřejnou soutěž na její opravu. Tu vyhrál právě DPMB.

Foto: DPMB


Podobné zprávy

Spoj se s námi

To nejnovější z Instagramu