Přeskočit na obsah
Info TV Brno

Vaše regionální jihomoravská televize

Nové validátory na jihomoravských nádražích usnadní nákup jízdenek

Zpravodajství

Nákup jízdenek pro cestování vlakem usnadní v Jihomoravském kraji nové validátory. První funguje ode dneška na 5. nástupišti brněnského hlavního nádraží. Automatů bude dohromady 300, na větších nádražích cestující najdou více než jeden. Instalace potrvá do konce září, řekl dnes novinářům krajský náměstek pro dopravu Jiří Crha (ODS). Validátory budou od prosince také přímo ve vlacích, s tím souvisí rušení některých prodejních přepážek.

Snahou kraje je odbavování cestujících zjednodušit a zmodernizovat. V automatu lidé zvolí jízdenku, a to buď z nabídky nejčastějších cílů, nebo podle počtu zón, přípdně svůj cíl zvolí přes tlačítko vyhledat cíl. Ve druhém kroku si zákazník vybere počet jízdenek a eventuální slevu. Na závěr zaplatí buď kreditní kartou nebo nabitou dopravní peněženkou. Cestující s papírovou jízdenkou si ji ve validátoru označí. Vedle prodeje mají přístroje také informační funkci. Cestující se v nich dozví o aktuálních událostech v dopravě či odjezdech spojů.

“Pokud by tenhle bezkontaktní způsob třeba seniorům nevyhovoval, mohou si koupit jízdenku za hotovost ve vlaku. Pro seniory nad 70 let navíc zavádíme novou celosíťovou jízdenku za 40 korun platnou 24 hodin. Bude v papírové i elektronické verzi,” uvedl hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL). Novinky kraj připravil také pro lidi se zdravotním postižením. “Držitelé průkazů ZTP a ZTP/P budou mít od 1. července jízdu ve všech linkách jihomoravského integrovaného systému zdarma a nebudou si muset kupovat lístek,” doplnil hejtman. Dosud museli platit 25 procent z ceny jízdenky.

Jeden validátor vyšel na 63.500 korun bez daně, z velké části je hradí evropská dotace. Jejich provoz a servis bude zajišťovat krajský koordinátor dopravy Kordis JMK, což má znamenat úspory výdajů na externí firmy. Od prosince kraj plánuje validátory nainstalovat také do vlaků. Spolu s tím bude postupně rušit některé pokladny. Z přibližně 40 by jich v Jihomoravském kraji mělo zůstat 14. “Zůstanou na nejvýznamnějších místech. Spolu s přechodem průvodčích pod Kordis očekáváme úsporu okolo 200 milionů korun ročně,” dodal Grolich.

Právě obsluha vlaků je další z plánovaných změn, které kraj od prosince chystá. Stávající vlakvedoucí nahradí ve většině vlaků zaměstnanci Kordisu, kterým se kraj rozhodl říkat “průvodčí IDS JMK”. Jejich rolí bude primárně kontrola jízdenek a informování cestujících. Bude jich okolo 110, o několik desítek méně než je nyní vlakvedoucích.

“Cestující je bezpečně poznají podle modré vesty a červené kravaty. Ve večerních hodinách a rizikových spojích se o bezpečnost postarají pracovníci bezpečnostní služby. V nových vlacích jsou navíc bezpečnostní prvky jako kamery a interkom. Přes něj lze v případě krizové situace komunikovat se strojvedoucím, případně dispečinkem,” řekl Crha. Vlakvedoucí zůstanou na čtvrtině linek. Jde o ty se staršími vlaky bez moderních technologií, dodal náměstek.


Podobné zprávy

Spoj se s námi

To nejnovější z Instagramu