Brno s dopravním podnikem nechaly ozelenit některé tramvajové pásy
Brno společně s dopravním podnikem nechaly či nechají zatravnit další tramvajové tratě, které vedou mimo silnici. Zelené pásy pomáhají tlumit hluk z dopravy a také vizuálně činí ulice hezčí. Město vyčlenilo šest milionů korun, aby takové pásy mohly vzniknout, uvedl v tiskové zprávě mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Celkem dopravní podnik zaplatil za ozelenění přes sedm milionů.
Nové pásy tak vznikly či vznikají ve Veletržní ulici, ve Vídeňské ulici mezi zastávkami Celní a Ústřední hřbitov a v Purkyňově ulici před smyčkou Technologický park. Někde jsou vysazené suchomilné rostliny, které nepotřebují zálivku, a trvalky. Sukulenty však okolí neochlazují, protože průduchy mají přes den zavřené a otevírají je až v noci. Jejich povrchová teplota není výrazně nižší než u betonového povrchu, vyplývá z dřívějších měření vědců, kteří se zaměřovali na hodnocení různých typů střech. Zelené plochy se zálivkou dokážou okolí částečně ochladit, jsou však náročné na údržbu.
Na Palackého třídě nahradil dopravní podnik betonové panely mezi zastávkami Tylova a Hudcova pásy z umělé trávy, což je v Brně poprvé. Podnik chce ověřit použitelnost i možnost zatížení tohoto materiálu. Tyto typy zeleného pásu by se daly využít na místech, kde se dá očekávat, že po tramvajovém pásu budou projíždět například vozy integrovaného záchranného systému či náhradní dopravy za tramvaj, řekl generální ředitel podniku Miloš Havránek.
První zelené pásy se v Brně v minulosti objevily na Nových sadech, tomuto čtyřkolejnému úseku se mezi tramvajáky přezdívá wimbledon. Poměrně nedávno získal travnatý povrch navazující úsek po Nových sadech k hale Rondo.