Brno chce víc prostoru pro chodce

Nyní tu běžně jezdí a parkují auta, na jaře se však část třídy Kapitána Jaroše poblíž centra Brna změní v pěší zónu, z níž zmizí i na tři desítky míst k odstavení vozů. Důvod? Podle brněnského magistrátu se tu pohybuje velké množství pěších, a dopravu je tak potřeba v této části ulice o délce zhruba 35 metrů více zklidnit.
„Vznikne tu příjemný pobytový prostor pod stávající alejí,“ avizuje mluvčí Kanceláře architekta města Brna Šárka Reichmannová s tím, že toto místo bylo zvoleno, protože navazuje na nedaleké parky na Kolišti a Moravském náměstí.
Město chce za vynaložení co nejnižších nákladů v následujících třech letech vyzkoušet, jak nová podoba této části ulice bude fungovat a jak se lidem zalíbí. „Poté budou vyhodnoceny přínosy úprav a nadejde čas na přípravu budoucí rekonstrukce celé ulice,“ oznamuje Reichmannová.
O „oživení Jarošky“ mluvila už loni designérka a expertka na kultivaci veřejného prostoru Veronika Rút Fullerová. Právě ona loni ve spolupráci s podnikateli a městskou částí Brno-střed iniciovala vznik takzvaného obýváku ve Vachově ulici v centru Brna, z níž načas zmizela auta a prostranství pak sloužilo pouze tamním provozovnám a chodcům, kteří se tu mohli i zastavit a relaxovat.
Fullerová tomuto počinu udělala velkou reklamu, letos však podle radnice nic podobného v plánu není. „Z iniciativy městské části aktuálně obdobný projekt nechystáme,“ sděluje mluvčí Brna-střed Michal Šťastný s poznámkou, že o změnách v ulici – například ohledně podoby letních zahrádek – se případně povedou s provozovateli jednání.
Magistrát chystá zásahy i do frekventovanějších ulic. Třeba při aktuálně probíhající rekonstrukci Údolní se chystá poblíž Obilního trhu takzvaná sdílená zóna s maximální povolenou rychlostí 20 kilometrů v hodině. „Zvýší to prostupnost v daném místě hlavně pro chodce, kteří se nebudou muset vyhýbat zábradlí,“ vyzdvihla opatření brněnská primátorka Markéta Vaňková. Zábradlí by jinak bylo kvůli bezpečnostním normám nutné na místě osadit podél tramvajových ostrůvků.
S novinkou, kterou zákon zavedl teprve před rokem a pěší, cyklisté i auta v ní mají na vozovce stejná práva, už mají v Brně zkušenosti u hlavního nádraží.
Stejně tak se uvidí, jak radikální řez zažije ulice Veveří. V tomto případě je příprava úplně na začátku, už loni však město zadalo technickou studii, která má mimo jiné říct, jak od krajského úřadu ke Konečného náměstí omezit tranzit. Prioritou v ulici mají být cyklisté a pěší, nikoliv auta – ať už ta projíždějící nebo parkující.
Další úpravy dopravních proudů má přinést rekonstrukce Pekařské, která se aktuálně připravuje.